Lazada

Thursday, April 18, 2013

Murtabak Megi

Assalamualaikum wbt....

Ini menu dinner kami semalam.. Suami balik dari kerja sebelum sampai umah, pergi singgah makan roti canai dulu kat warung area umah kami tu..... Jadinya tak berapa lapar sangat malam tu.... Mama pon malas nak masak berat-berat sebab dah makan nasi kat umah mak odw amik Aisyah.... Buntu tak tau nak masak apa, last-last, suggest kat dia, 'kita makan murtabak megi nak?' .. Suami on je cepat-cepat gi dapur.... Resepi ni saya amik kat blog Ana Suzana.. Boleh tengok sini kalau nak tengok versi yang lebih senonoh.. hihi...

Saya copy n paste semula resepi dia kat sini ye Kak Ana..


Bahan2 yg di perlukan (utk 4 org mkn) :

~ 2 bungkus megi kari @ apa2 je kesukaan korang - saya guna 1 paket je
~ 3 bijik telor ( nak lebihkan sebijik pun boleh sbb lg best ) - saya guna 2 biji
~ bawang besar yg di hiris nipis ( kalau tak suka takyah taruk ) - guna 1/2 biji bawang holland
~ daun bawang dan apa2 daun le yg korang rasa nak taruk - ni terlupa nak isi
~ cili api di hiris2 kalo nak pedas.. kalau taknak takyah taruk.. - tak isi takut pedas sangat

Cara-caranya pulak :

~ korang celur megi tu sampai kembang.. pastu toskan.. ketepikan sebentar..
~ dlm mangkuk besar, sila masukkan telor, perencah megi kari (saya guna 3/4 je paket perencah tu), hirisan bwg, hirisan daun bwg, cili api dan apa2 jelah yg korang nak taruk.. kacau2 bg sebati..
~ pastu baru masukkan megi yg di toskan td ke dalam mangkuk berisi telor tu.. gaul rata..
~ masak atas frying pan dgn minyak yg sedikit je.. aku guna satu sudu besar butter je..
 Dah siap bolehla diangkat. Dan dimakan.. Nyum nyum...


Tadaaa..
.
.
.


Dah siap murtabak sempoi saya.. Jemput makan..
 
 
 
 
 
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...