Lazada

Wednesday, February 19, 2014

Chilled Mango Cheesecake


   Assalamualaikum... 

Dalam entry sebelum ni saya ada postkan pasal cheesecake  dari Kulacakes. Lepas makan kek tu, saya try buat sendiri sebab tak puas rasa makan sepotong ngeheheh... Lepas google every tengok resepi saya rasa resepi ni paling dekat dengan kek yang saya makan tu... Cadangan saya, kalau nak buat cheesecake, bolehlah guna cheese yang sedap sikit, macam philadelphia by kraft. Saya ada jugak try buat cheesecake dengan guna cream cheese dari brand yang lain, macam T..T.A @ A.C..R @ M..R.I @ S...S tapi rasanya tak sesuperb guna philadelphia ni..






    Resepi ni saya dapat dari blog Ritabasket.. Yang ni saya dah translate.. Kalau nak tgk kek yang dia buat, boleh klik sini.


Crust base untuk saiz loyang kek 8”
130g biskut digestive (McVitie's)
90g mentega - dicairkan

Filling:
250g cream cheese, lembutkan pada suhu bilik
75g gula kastor
2½ tsp gelatine
3 tbsp air
4 tbsp puree mangga segar
1½ tbsp jus lemon segar
200g mangga, didadu kecil
200g whipping cream, diputar kental

Topping A
1/2 cawan puree mangga
1 teaspoon jus limau
3 tablespoon air
11/2 teaspoon serbuk gelatin
setitik dua pewarna kuning

1.      Lapikkan dengan kertas minyak pada dasar loyang kek springform saiz 8” dan griskan jugak sekeliling loyang.
2.      Masukkan biskut digestive ke dalam food processor dan mesin. (Cara saya,  masukkan biskut ke dalam plastik, hancurkan dengan guna kayu penggelek). Dah hancur, masukkan ke dalam mangkuk sederhana besar.

3.      Masukkan mentega yang dicairkan tadi kedalam mangkuk berisi biskut kisar tadi. Gaul hingga sebati dan doh boleh dikepal. Masukkan ke dalam loyang dan tekankan sehingga padat ke dasar loyang kek.
4.      Maukkan ke dalam peti sejuk lebih kurang 30 minit. (Saya tak buat yang ni)
5.       Untuk fillings, rendamkan gelatin ke dalam sedikit air. (Biarkan selama 15-20 minit supaya serbuk gelatin dapat mengembang dan menyerap semua air. Ini adalah bagi memudahkan proses pencairan gelatin ke dalam bancuhan keju nanti. Bila dah kembang sepenuhnya, isikan mangkuk berisi gelatin tadi ke atas mangkuk yang berisi air panas untuk dicairkan. Kaedah double boiler. Teknik ini digunakan bagi semua resepi yang menggunakan serbuk gelatin.) 

 6.      Pukul cream cheese and gula kastor sehingga gebu dan lembut
7.      Masukkan puree mangga, jus lemon dan gelatin yang dicairkan tadi. Putar rata.
8.      Masukkan whip cream yang dipukul kental tadi. Kaup balikkan ke dalam bancuhan keju. Masukkan mangga yang didadu kecil.
9.      Tuangkan ke atas loyang yang berisi base biskut. Levelkan dengan spatula, jika perlu
10.  Sejukkan ke dalam peti ais sekurang-kurangnya 4-6 jam, sebaiknya semalaman supaya kek set sempurna.
11.  Untuk toppings, 4 jam kemudian, cairkan serbuk gelatin yang telah kembang direndam seperti kaedah di atas di atas periuk kecil yang berisi puree mangga, jus limau  dan sedikit gula kastor. Panaskan sehingga gelatin cair sepenuhnya. Padamkan api.

12.  Masukkan 2 titik pewarna kuning. Sejukkan. Taburkan hirisan mangga ke atas kek yang telah set. Curahkan topping yang disejukkan tadi ke atas kek.
Biarkan topping set 2-3 jam sebelum kek boleh dikeluarkan dari loyang.

5 comments:

  1. Salam sis. Terima kasih sudi translate balik kaedah membuat cake ni. Teringin sgt. Tapi belum berani cuba. Tak paham sgt pat gelatin tu hehe

    ReplyDelete
  2. Hi, sama2 detox foot oatch original... Sory lambat reply... OK part gelatin tu memang kalo ada gambar step by step lg senang kan... Tapi sebenarnya memang senang je... Ambik satu beas. Isikan dalam 2-3 sudu besar air. Taburkan serbuk gelatin. Kacar sekejap. Pastu biarkan sekejap biar serbuk tu menyerap semua air tu.. Dalam 15-20mminit. Pastu bolehlah cairkan dia guna microwave atau guna akedah 'double boiler'..

    ReplyDelete
  3. Sebenarnya apa tujuan gelatin tu pada filling cheese cake n toping manggo tu ye?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau xletak gelatin tu bole tak?

      Delete
    2. myxaOctober 9, 2016 at 11:48 PM
      Tujuannya utk memegang adunan cheesecake tu. Kalo x isi, dia akan cair sbb kek ni kita tak masak. Kalo cheesecake yg bake tu, dia ada telur sbg agen pemegang kek tu. Utk toppingnya pon sama. Kalo tak isi gelatin pon blh utk topping, tapi dia akan cairlah. Tapi utk kek mmg kena isi jgk kalo jenis chilled ni. Sekarang dah ada gelatin dari halalgel. Saya selalu beli kat giant. Ada jual. Blh jgk replace dgn serbuk agar2 tapi rasanya tekstur dia akan jadi lebih keras sikit.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...