Lazada

Saturday, May 17, 2014

Asam Pedas Simple

Assalamualaikum wbt..


Dulu masa outstation ke Kota Tinggi, saya dan officemate singgah ke kedai Asam Pedas Claypot.. Tapi malang sungguhla, tak ingat nama kedai tu... Memang dah lama la.. Dalam 6  tahun dah... Yang pasti waktu lunch memang ramai dan penuh restoran tu dengan pelanggan... Itulah kali pertama saya menikmati asam pedas Johor. Sebelum tu kalau sebut asam pedas ni terbayang ke asam pedas Melaka je, walaupun tak pernah rasa. Sebab saya pernah tinggal dengan housemate yang half Melaka. Kak Linda, yang selalu menceritakan betapa sedap dan powernya asam pedas melaka. Setiap kali dia bercerita, tertelan air liur dibuatnya.. Asam pedas Kota Tinggi ni pun tak kurang hebatnya.. Memang powerlah pada saya asam pedas dia.. Rasa separuh macam kari, separuh asam pedas.. Dengan konsistensi kuah yang tak pekat sangat, tapi tak cair.... Sedang-sedang elok je sama ada nak dihirup atau nak dimakan dengan nasi..  Baunya melekat kat tangan walaupun selepas dibasuh dengan sabun!!

     Untuk menikmati hidangan ni, ada  beberapa pilihan ikan yang diberi. Seingat  saya, yang kami makan tu asam pedas tenggiri.. Ikannya direbus dulu, bila pelanggan hantar pesanan, barulah diletakkan ke dalam bekas claypot, dan tuang kuah asam pedasnya.. Dimakan dengan telur masin rebus, ulam-ulaman, sambal belacan dan nasi panas... Perghhh memang terangkat habis la... Rasa macam nak je pergi dapur dia mintak resepi... Hahah tapi mimpi jela kan orang tu nak bagi resepi perniagaan dia...

            Sambil-sambil tu, sebenarnya nak cite, yang hari ini saya masak asam pedas jugak. Tapi ni versi senang lah.. Masak satu lauk je yang ikan dan sayur... Jimat sikit tak payah basuh periuk atau kuali banyak kali... 

Resepi Asam Pedas Simple:-

1 keping ikan tenggiri
1 biji tomato, belah 6
5-6 biji bendi
1 sudu cili kering kisar
1 sudu makan bawang merah kisar
1 ulas bawang merah-hiris
1 ulas bawang putih-hiris
3-4 tangkai daun kesom
1 tangkai bunga kantan-dihiris
garam secukup rasa
gula secukup rasa, kalau suka
asam keping @air asam jawa
1 cawan air, boleh tambah kalau nak berkuah sikit
minyak untuk menumis, secukupnya



.
 Cara-caranya:-

 1. Panaskan minyak dalam kuali. Tumiskan bahan-bahan hiris sehingga naik bau. Masukkan bawang kisar dan cili kering kisar.
2. Bila dah pecah minyak, masukkan air secukupnya. Perasakan dengan asam keping @ air asam jawa, garam dan gula.
3. Bila air dah mendidih, masukkan ikan. Masukkan tomato dan bendi.
4. Dah masak boleh tutup api dan hidangkan.


Simple je kan.. Kalau suka, boleh juga tambahkan rempah kari dalam asam pedas ni... Tapi sebab kat umah takde stok kari... Yang ada pon dah expired... Lama sangat dah tak masak kari kat rumah ni..... Asam pedas ni kalau makan dengan telur dadar dan nasi panas memang sedap..









No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...