Lazada

Wednesday, February 20, 2013

Kek Kukus Hawflakes









Resepi ni dah lama ada dalam 'list' untuk masak.. Tapi baru aritu la ada kelapangan masa untuk cuba. Resepi ni dapat dari blog kak Azlita, sifu masak saya... Melihatkan pada respon yang positif dari pembaca blog beliau, saya pon tak sabar nak cuba. Bila dah siap, saya bekalkan pada husband untuk makan di tempat kerja.. Pagi tu saya terima mesej dari suami yang kawannya nak order kek tu untuk makan-makan di rumahnya.. Alhamdulillah, dari suka-suka cuba resepi baru dah jadi sumber pendapatan sampingan pula. 

Kepada yang nak cuba, ni resepinya. Saya minta izin ye, kak Azlita copy n paste resepi ni untuk kita kongsi bersama. Kalo nak tengok yang beliau buat, boleh lihat sini.  

Oh yea.. nak bgtau, saya buat separuh dari adunan di bawah.. Saya gunakan loyang bulat bersaiz 6 inci. Sapukan dengan butter rata-rata, dan ditabur dengan tepung gandum.. Sebab saya tak gunakan kertas minyak sebagai alas..


KEK KUKUS ASAM MANIS
By : CHEF ZUBAIDAH
Rujukan : Buku Masakan Jamuan Kek
Sumber: Blog Masam Manis-Azlita Aziz

325 gm mentega

250 gm gula kastor
300 gm tepung naik sendiri
6 biji telur
1 sudu teh esen vanilla
100 gm kepingan asam manis ~ dipotong halus

Sediakan loyang berukuran 8 inc

Sapukan mentega pada loyang dan alas dasar loyang dengan kertas kek

Panaskan kukusan dengan api yang besar


Pukul mentega dan gula hingga sebati

Masukkan telur satu persatu dan terus memukul hingga rata
Tambahkan esen vanilla dan teruskan pukul
Akhir sekali masukkan tepung dan kepingan asam manis
Tuangkan adunan yang telah siap ke dalam loyang
Tutup loyang dengan kepingan aluminium foil
Kukus kek selama 1 jam dengan api yang besar atau sehingga kek di masak dengan sempurna

Sejukkan kek sepenuhnya di atas redai setelah masak sebelum di potong dan dihidangkan
.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...