Lazada

Saturday, March 7, 2015

Cheewy Geowy Brownies

Assalamualaikum..

Nak share resepi brownies yang saya buat semalam.. Sebut pasal brownies ni, saya paling teruja kalo tengok brownies Kak Yani, The Kitchen Guardian. Kalau tengok ig dia, mashaAllah memeng meleleh air liur. Dengan permukaan dia yang crispy dan berkedut-kedut, tapi padat dan lembap kat sebelah dalam.. Memang tak tido malam... Ada beberapa resepi yang saya google dan cuba compare. Ada yang pakai coklat masakan, ada yang tak. Ada yang guna baking powder. Ada jugak resepi yang tak perlukannya. Jadi, kalo nak tau resepi tu kena ke tak dengan selera kita, terpaksalah banyak eksperimen sendiri. Saya tak suka kalo brownies yang jenis cakey. Brownies ikut spek saya mestilah jenis yang padat-padat kenyal gitu. Macam kuih talam. Sebelum ni pernah guna premix, tapi dia jadi macam kek coklat. Memang tak pakai dahlah premix tu sampai sudah.

Resepi yang saya nak share arini dari blog kak fida. Tapi.. Saya ada modified sikit sebab lepas study resepi dari blog2 lain. Dan sukatan cawan saya dah tukar siap-siap kepada gram. Sebab cawan dan sudu menyukat saya dah hilang. Maklum le dah lama tak baking ni.  Ok kat bawah ni resepinya..

RESEPI DOUBLE DARK CHOCOLATE BROWNIES
Bahan-bahan:
117g Mentega  - dipotong kiub pd suhu bilik
1 cwn. @ 125gm Tepung serbaguna 
1/2 sdt baking powder*
1/2 sdt garam*
1/4 @ 31gm cawan serbuk koko
225g coklat masakan (miza guna 200gm, 1 pek kecil beryl's
1 1/4 @ 310gm cawan gula kastor (miza guna 250gm shj. Tapi ni pon masih manis)
3 bj Telur gred A

Kaedah:
Panaskan ketuhar pada suhu 180'c (miza guna suhu 170 celcius) dan alaskan loyang 20x20 cm (miza guna loyang 9") dgn kertas minyak dan lengser sedikit dgn mentega.
Ayak bhn bertanda * dan ketepikan.
Cairkan coklat bersama mentega menggunakan kaedah double boil.
Masukkan gula dan putar diikuti telur dan campuran tepung.
Pukul sekadar sebati shj dan jgn terlebih putar.
Tuang dlm loyang dan bakar selama 60-50 (miza bakar 30 minit sahaja) minit bergantung ps ketuhar. Brownies msk apabila lidi penguji kek yg dicucukkan keluar bersih.
Sejukkan brownie sebelum dipotong.

**penting: miza bakar 30minit shj. Sebaik oven bunyi, terus keluarkan. Dan biarkan brownies betul2 sejuk. Kalo bakar lama, brownies kita akan kering dan tak goewy..

3 comments:

  1. Saya dah try! Rasa dia sedaaaap. Tp saya punya atas kedut tu jadi je cuma dalam dia lembik sngt. Sebab tak cukup tepung ke ek? Ke terlebih butter? Saya agak2 ja masa buat tuh sebab pakai cawan biasa

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. owh ye ke sis? Hurm xpasti la kenapa lembik tu.. Yg saya buat ni dia boleh potong. MUngkin faktor oven ke?

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...