Lazada

Monday, March 30, 2015

Kenduri Doa Selamat + Kesyukuran + Birthday Imran

Assalamualaikum wbt...

 Ni cerita jamuan makan-makan yang kitaorang buat semalam. Wat kenduri kesyukuran + doa selamat sikit... Entry penuh ngan gambo jela.. Ni pun nasib baiklah akakku ada amikkan. Kalo tak langsung takde. Tuan rumah memang dah bizi ke hulu hilir..




Ok, starter, pembuka selera.. Belanja gambar budak kecik tayang pusat... Tak malu le baby...



Pas posing gambo seksi, posing lak gaya-gaya ustajah... Ni mana ntah akak aku jumpa kain lebih-lebih jahit dress frozen aisyah dulu.. Diserkupnya kepala budak kecik ni dengan reja kain tu..




Anak-anak buah,. Ni baru sebahagian... Ada 5 orang lagi yang tak masuk bergambo...



Suka sangat budak-budak ni dapat berjumpa dengan sepupu-sepupu...



Sesi bukak hadiah... Birthday orang lain, orang lain yang over nak bukak present..



Ni hadiah dari ayh ngah ngan mak ngah...



Kek padang bola lagi.. Masa 3 ke 4 tahun, aku dah wat kek padang bola.. Ni request nak lagi.. Hentam jela... Layan je budak ni.. tapi sedihla masa ni Aisyah tido. Tak dapat nak potong sama-sama... Dia excited gila tengok aku wat kek ni.. Dok ulang alik bukak peti. tapi suh tunggu sampai  birthday abang baru boleh potong. Alih-alih dia tido lak.. Lama pulak tu.. Sampai abis majlis baru bangun...




Ni rasanya tokwan Danish yang bagi...




Dengan alifa, anak abg no. 3




Ni mak pengantin.. Opps silap, mak birthday boy... rasa mak yang lagi excited dari anak ni. habis dikerahnya abang ipar aku memotong banner-banner tu hihi...






Bacaan doa selamat oleh Pok Im.. Ayah member aku jugak.. Orang kg... Aku suh ayah ajak semua kawan-kawan dia kat pantai tu.. Tengok langsir aku dah rupe macam apa, aku memang tak daya nak memanjat nak betulkan semula.. Nak suh orang repair tak sampai ati nak kerah sebab masing-masing sibuk jugak. Last-last, biar je dia buruk lantak cenggitu...




Nape snap masa ni??.. Adoi gemok la saya... Muka super penat yet happy sebab ramai yang datang..










Antara yang aku buat sendiri. Puding buah koktail. Buat 2 loyang. Satu dah potong masa orang datang tolong-tolong kat dapur tengahari tu.. Kendurinya pas Asar.




Trifle pon buat 2 bekas. Trifle ni resepi yang ex officemate aku bagi.. Sampai sekarang masih stick dengan resepi ni.. Terima kasih la Safaruddin. Semoga dimurahkan rezeki awk.



Yang ni cheeseleleh akak aku tempah dengan adik ipar.




Cheery cheesecake.. yang ni tak sempat nak rasa..  Sedih tul... Kena wat semula la jawapnya..







Agar-agar santan dengan pandan layer cake.. Ni wat sendiri jugak..



Nasi arab ni order dengan pakcik Nordin, Balok. Sedap nasi dia masak. Puas ati amik dengan dia... Lauk ayam goreng, gulai daging, puding marble dengan acar...



Puding marble pakcik Nordin.



Pulut kuning mak aku buat..



Ni kek birthday boy sponsored by kakak ipar, Kak Teh.. Coklat moist



Antara menu yang ada..




Rendang daging adik aku, Mastura masak. Pandailah mu masak Tora. Memang sedap rendang ni. 
TQ... TQ...




Biskut cheese ni buat seminggu sebelum majlis. Saje nak topap-topap..




Biskut red velvet... Saja suka-suka nak wat 




Rasa macam nak amik tempahan je raya nanti. Tapi tengah pantang pulak..




Brownies kebanggaanku.. Chewaaahhh.. Hahah..Giler tak bangga??




Bluebrry cheesetart... Bila perasaan tamak haloba menguasai, macam-macam kuih nak dibuat. Tapi itulah, kudrat tak berapa ada sekarang ni.. Kalau tak, macam-macam lagi nak buat. Ada hati nak wat creampuff tengah-tengah orang baca doa tu... Tapi orang dah bising suh stop...



Ni congo bars... Cobaan ke-2 lepas bawak kat opis cik  abang aritu..




Aku buat 3 jenis cookies, cornflakes madu, red velvet dengan cheese badam.. Rasa entahlah sedap ke tak...



Pastu pandan layer.. Ni terpedaya dengan hasutan syaitonnnn.. Terbuat jugak...



Brownies kebanggaanku.. tak abis-abis lagi.. Kikiki..



Pastu buat jugak aiskrim Malaysia.. Sebab sekarang kan musim panas. tambah lagi anak-anak buah aku ramai.. Seronok tengok dorang dok angkut aiskrim tu... Tapi sampai kat perisa coklat banana tu, dorang komplen kabo tak sedap. Sebab pahit.. Memangla sayang-sayang semua.. Sebab aku campur serbuk koko sikit... Nak wat ala-ala baskin robbin kononnya tapi tak jadi..















Jiran depan rumah bagi. Portugese Egg tarts dengan Hokkaido Chiffon Cake. Aku panaskan dalam microwave. Perghh memang sedap ah..








Ni muka budak baru bangun tido dekat nak magrib baru bangun. Tengah mamai lagi. Soalan pertama dia, 'abang ada lagi tak mama?.. Aku jawab ada lagi kat luar. Pastu terus dia tanya, 'Kek bola dah potong ke?' Adoii kesian pulak dengar. Terus aku cari kek birthday Imran. Nasib baik ada lagi. Amik patung player bola tu, amik gol dia cucuk atas kek. Pisau kek dah hilang, aku bantai je amik pisau potong bawang. Haaa sekarang potong tuan puteri. Tadi sedap sangat tido..




Sesi bukak hadiah.. Super excited masing-masing...




 Ni bila dah malam. Semua orang dah balik. Kitaorang laki bini bantai makan pavlova.  Tadi lupa nak keluarkan tengah sibuk-sibuk... Tengah-tengah cik abg nak isi whip cream tu, aku kabo, 'Jap-jap, nak snap gambo ni' Hahah.. Nasiblah dapat bini asik amik gambo makanan je.. Pernah tak aku mention dalam belog ni yang pavlova paling sedap aku pernah makan ialah yang aku beli dengan Sis Apple Delight?? Apsal sama dengan pavlova yang aku buat ni? Hahah.. Agaknya kena buat bitesize macam ni kot. Dia jadi super crunchy... Resepi filling tu pun memang amik kat belog sisappledelight jugak. Tak manis. Lawankan dengan meringue yang manis tu. Tambah sikit buah masam.  Memang ngam.. Kalau ada yang nak cuba, resepi kat sini.. RESEPI PAVLOVA




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...