Lazada

Wednesday, April 8, 2015

Passion Fruit Pavlova

Assalamualaikum wbt...

Nak share resepi pavlova arini... Buatnya bulan lepas tapi baru teringat nak share kat sini. Kebetulan masa tu pejabat aku buat lawatan 5S ke daerah Raub (sebab Raub dah menang kategori pejabat terbaik khennn haruslah kena jadikan contoh). On the way balik, kami singgah ke kedai buah-buahan tepi jalan. Exact lokasi tak tau yang pasti bila orang berhenti, aku pon follow aje.. Ternampak pulak 'passion fruit' aka buah markisah ni.. Tingg!! Terus datang idea nak buat pavlova.. Apa lagi terus aku masukkan dalam plastik dalam 3-4 biji.. Sekilo dalam RM8 gitu kalau tak silap. Yang aku beli tu dalam RM4.












Resepi meringue aku ambik dari blog Sheila: Spices Journey..  

PAVLOVA 

150 gm Putih Telur (dari 4 biji Telur size A)
3/4 cawan Gula Castor (miza guna 1/2 cawan mug)
1 sudu besar Tepung Jagung (miza guna 2 sudu besar)
1 sudu kecil Cuka Makan/Jus Lemon


Cara2:-

1. Panaskan oven pada suhu 150C selama lebih kurang 10-20 minit atau mengikut kapasiti oven memasing. Oven saya lambat panas, terpaksa panaskan selama 20 minit dan pada suhu tu. Letakkan jaring pembakar di rack yang tengah. Lukis bulatan pada baking paper dengan pencil dan kemudian terbalikkan, guna bahagian bawah masa membentuk pavlova. (Miza tak lukis ngan pensil pon. Agak2 je besar mana kita nak pavlova kita tu jadi)

2. Turunkan suhu oven kepada 110C dan bakar selama 1 jam 30 min atau mengikut kapasiti oven memasing,  api atas bawah. Setelah masak, biarkan ia sejuk di dalam oven. Untuk simpan, masukkan dalam bekas kedap udara dan bubuh Balik ni nk  frigde. Jangan biarkan lama kena angin diluar  Jika ingin dihidangkan baru paipkan whipping cream.


TOPPING 

Bahan A :
200 gm Fresh Milk

Bahan B :
2 biji Kuning Telur
25 gm Tepung Jagung
20 gm Fresh Milk
20 gm Gula Pasir
1 sudu kecil Vanilla Extract/Essence

Bahan C :
300 gm Non Dairy Whipping Cream


1. Saya guna jenama Value Pride yang kurang manis
Bahan A dan B adalah utk Vanilla Cream. Satukan semua Bahan B dan kacau sebati. Ketepikan. Panaskan Bahan A dengan kaedah double boiler hingga berbuih buih kecil kelilingnya. Masukkan Bahan B tadi dan kacau hingga pekat. 

2. Sejukkan sebentar dan masukkan ke dalam fridge selama 3 jam sebelum hendak digunakan.

3. Bila hendak dihidangkan, pukul bhn c & (A+B) tadi hingga kental. Saya pukul lebih kurang 10 minit. Paipkan ke ats pavlova.










***(Aku tak guna resepi ni. Resepi topping guna resepi : sis appledelight macam kat bawah)


Bahan-bahannya: 

250ml whipped cream
1 Premix Whipped Cream SisApple Delight (1 sudu besar gula icing dan 1 sudu kecil vanilla powder)

Cara-Caranya:
#1. Sejukkan pemutar besi cake mixer dan mangkuk di dalam peti ais beku selama 15 minit (Tips: Lagi sejuk lagi bagus). 

#2. Masukkan kesemua bahan ke dalam mangkuk yang sejuk tadi.

#3-#7. Putar pada kelajuan yang paling tinggi menggunakan cake mixer sehingga whipped cream menjadi separa kental. Whipped cream yang dipukul akan mengikut urutan seperti di dalam gambar. 


Tips: Jangan cair sangat sebab terkurang pukul. Jangan terlebih pukul pulak, sebab jadi ketul-ketul dan berair (buttermilk). Selamat mencuba! 





Hubby suka makan pavlova


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...