Lazada

Thursday, April 9, 2015

Roti Apa Ni

Assalamualaikum wbt...

Kalau dapat makan roti homemade yang panas-panas, fresh dari oven memang sedap... Nilah kononnya hajat di hati 2 malam lepas.. Balik kerja, ada hati lagi nak meroti tu... Tengok-tengok jam dah pukul 10.00 malam. Esok pagi-pagi dah kena bangun nak kerja.. Tapi sebab ada perangai selok kera tak ngedan-ngedan, jadi akupun bingkas je keluarkan breadmaker yang ntah dah berapa lama tak bersentuh dari pantry..

Bila dah timbang bahan-bahan semua, campak-campak dalam tu, aku pon tekan setting 'quick'. Dalam kepala nak cepat je sebab dah malam. Dah berkira-kira dah tu, nak menguli, nak tunggu doh naik dalam 1 1/2 jam, nak bakar dalam 1/2 jam.. So total dalam kul 12.00 malam baru siap roti aku.. takpela... Sempatlah aku iron baju kije dengan baju sekolah Aisyah.. Baju en abang takyah gosok dah oh heaven betul rasa sekarang ni...


Resepi aku guna resepi yang pernah aku wat sebelum ni.. RESEPI ROTI NAIK.




Masa setting bm ni, aku dah lupe senornya sebab dah lama tak guna... Pandai-pandai je aku amik setting no 6. Kononnya quick cepat sikit siap. Suka hati aku je wat macam setting mesin basuh baju..  





Bila aku nak uli doh tu, aku pelik nape panas sangat BM aku ni..? Alamak, dah rosak ke?? Merajuk kot sebab aku dah lama tak guna... Aku picit-picit la doh tu... Asalnya permukaan atas tu elok je naik licin, dah aku pergi uli jadilah macam kawah bulan.. Pastu baru aku teringat, aku pergi setting sekali dengan bakar tu buat ape..?? Hadoiii membazir masa dengan bahan-bahan betul la...




Ni terover flash pulak...






Ni bila dah siap bakar..... Tekstur kat dalam roti ni dah jadi macam kek butter lak.. Ish ish.. Kena wat semula nampaknya pasni...



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...