Lazada

Friday, October 16, 2015

Nutella Cheese Pie / Tart

Assalamualaikum...

Nak share resepi nutella cheesetart. Tart ni aku bawak masa gi beraya kat umah member baru-baru ni.. Cheesetart ni sejenis tart yang sangat universal aku rasa.. Untuk topping tu kita boleh tukar apa-apa filling pon yang kita suka... nak isi coklat masakan boleh, peanut butter boleh.. Buah-buah segar macam cempedak atau durian pon sedap jugak.. 'The sky's the limit' bak kata omputehhh.. Tapi mana-mana yang korang rasa logik la ye nak isi.. Jangan isi tayar basikal sudah..


Untuk crust:-

125gm butter
250gm tepung gandum
30gm gula kastor
1 biji telur
2 sudu besar air
sedikit esen vanila

Cara untuk crust:
1. Gaul semua bahan sehingga membentuk doh
2. Masukkan ke dalam acuan tart. Ratakan.
3. Bakar suhu 170 celcius (atau ikut oven anda) selama 20-23 minit.
4. Sejukkan dulu sebelum isi filling


Untuk filling
250gm cream cheese
1 biji telur
50gm gula kastor
sedikit esen vanila
nutella - untuk dipaip di atas

Cara:-
1. Putar semua bahan sehingga lembut, kembang dan sebati.
2. Dah sebati, tuangkan ke atas kulit tart.
3. Bakar suhu 160 celcius selama 10-20 minit atau sampai cheese yang melekat di tangan bila sentuh. Tapi jangan sampai cheese merekah. Sejukkan
4. Dah sejuk, boleh paipkan topping nutella.




Sori gambar blurrr... Ni je gambar yang sempat diambil sebelum gi beraya kat Rompin umah my ex housemate kak Izzati..









1 comment:

  1. Ni pie yg jenis besau kn? Bukan yg mcm tart bulat kecik tu enn?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...