Lazada

Monday, May 11, 2015

Agar-agar milo

Assalamualaikum...





Ni agar-agar yang aku buat sebagai bekal piknik masa kitorang satu family mandi manda kat Swiss Garden hujung minggu baru ni... Aku memang dah boleh bayangkan dah, kalau anak-anak buah aku yang ramai-ramai ni, jumpa geng-geng dia, mandi kolam pulak, konpem lepas mandi lapar masing-masing.. Jadi, aku siapkan bekal kuih bakar satu loyang dengan agar-agar ni satu tupperware besar tu.. Adik aku bawak nasi goreng satu bekas besar, kakak ipar aku bawak kek coklat, kek marble dengan jerukk.. Pastu kitorang topap dengan sandwich sardin lagi... Tu pun tak cukup.. Habis licin kena bedal... Pasni kena bawak seperiuk besar nasik dengan sardin bertin-tin plus telur sepapan jawabnya kalau nak g piknik lagi.. 

Resepi agar-agar ni simple je macam kat bawah. Aku follow je arahan pada belakang paket agar-agar tu, cuma modified sket-sket, agak-agak logik. Alhamdulillah nasib baik boleh dimakan, hehe...

Agar-agar Milo

Bahan-bahan

1 paket serbuk agar-agar Nona (yang tak berwarna)
1 tin susu cair
10 sudu makan serbuk Milo
2 sudu makan susu pekat manis
150 gram gula
900ml air

Cara:-

1. Isikan air dalam periuk, masukkan serbuk milo, susu pekat, susu cair dan gula. Kacau dulu supaya milo tak berketul-ketul.

2. Buka api, panaskan periuk. Masak samapai gula hancur dan air mendidih.

3. Dah didih, boleh tutup api, tuangkan dalam loyang, bila dah sejuk sikit boleh simpan dalam peti ais.

4. Siap!!..




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...