Lazada

Monday, May 11, 2015

Cream Puff

Assalamualaikum wbt...


Banyak betul makanan yang aku teringin nak makan.. Tapi yang kesiannya, sendiri nak makan, sendiri kena masak. bestnya tengok orang lain, boleh main order-order je..Huhu... Memandangkan zaman sekarang zaman Gst..Kenalah berjimat cermat...

Dua kali aku wat cream puff ni.. SEdap sangat kononnya...Yang kali pertama ni aku tak pakai piping bag pon.. Pakai sudu je... Tak ngedan-ngedan cari piping bag tu... Cari-cari tak jumpa.. Aku dah nak makan sangat... Haa ambikk aku dolop-dolopkan ajer...









Inti di aku sumbat banyak-banyak.. Sendiri nak makan kan....





Ni kali ke-dua, barulah aku guna piping bag... Ni sebab nak bawak ke pejabat.. Watlah senonoh sket... Aku bawak dengan pandan layer cake sekali...


Resepi aku dapat dari blog mamasya... aku copy semula kat sini.. Sedapnyer pandan layer cake aku ni, hihi...


Cream Puff Jagung 
Sumber , Zaliana, My Resepi 
Oleh ; Dapurmamasya

Bahan-bahan ( untuk 28 biji cream puff ) 
* 125 gm self raising flour @ tepung gandum + 2 sudu teh baking powder 
* 100 gm butter 
* 250 ml air 
* 1/2 sudu teh gula 
* 3 biji telur 


* Bahan-bahan untuk inti jagung 
* 1 cawan air 
* 1/2 cawan susu cair
 * 1 cawan jagung dalam tin 
* 1/2 cawan tepung kastad 
* 5 sudu besar gula 

Cara-cara 

cara untuk puff
 1. Panaskan air,gula dan butter dalam periuk sampai mendidih. Masukkan tepung,kacau hingga adunan tak melekat pada periuk.Sejukkan. 

2.Pukul telur satu persatu ke dalam adunan dengan mixer

 3. Masukkan adunan ke dalam piping bag.Pipe menggunakan nozzle bentuk bintang

 4. Spray air ke atas doh untuk membantu adunan naik.Bakar dalam oven hingga permukaan puff kecoklatan,lebih kurang 30 minit. *- tak spray hanya renjis dgn air.pre heat oven, bakar selama 25-30min min; 180'C (api atas bawah) 

5. Gunting sedikit bahagian tepi puff dan pipe kan inti jagung 

Cara-cara untuk inti 

1. Kacau tepung kastad dan air.Masukkan ke dalam periuk bersama susu cair dan gula.Kacau hingga naik wap 

2.Masukkan jagung dalam tin dan kacau sebentar hingga masak.Biarkan sejuk sebelum dimasukkan ke dalam puff.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...