Lazada

Wednesday, May 6, 2015

Kek Lapis Simple

Assalamualaikum...

Nak share resepi kek lapis. Senang je resepi ni. Tak guna banyak telur.. Sebelum ni dah pernah wat kek lapis. Tapi dia terlampau kering. Yang ni sedang elok cuma lain kali kalo aku buat lagi aku nak tambah serikaya bagi dia lembap lagi... Aku guna loyang 7'' x 7" x 3". Bawah dan sekelilingnya digris. Cuma  bhgn bawah je lapik parchment paper. Tepi tak payah. Cukup dengan butter sekeliling ajer.. Satu lagi, resepi asal ni guna tepung gandum, tapi aku guna tepung hong kong. Tekstur kek jd lebih cantik. Betul tak tipu. Alang-alang lama nak melapis dan mengadap oven tu, biarlah hasilnya puas hati, kan??

Suhu aku guna 150c untuk lapisan mula-mula. Guna api atas dan bawah. Bakar selama 10-15 smpai dia nampak kekuningan. Lepas tu lapisan seterusnya, aku guna suhu yg sama. Tapi api atas je. Selama 8 minit. Untuk lapisan atas sekali aku guna api atas bawah, suhu 140c, 10 minit. Korang pandai-pandaila ejas suhu memasing. Jangan tinggal terus kalo blh doklah tepi oven tu tunggu, kot-kot ada lapisan yang terhangus kang, ada yang jadi hulk pulak.

Resepi kalo tak silap aku dapat dari fb Mama kent. Banyak resepi kek lapis sarawak yang sedap-sedap kat situ.

Resepi ni aku dah modified sket tapi taklah banyak tang derhaka tu. Nanti kalo tak jadi aku kabo orang yang share resepi tu tak ikhlas. Padahal aku yang memamdai-mandai tukar. Selain tepung hong kong menggantikan tepung gandum, horlicks aku isi dua peket je yg 3 in 1 tu. Apa yg ada kat pantry je. Pastu aku tambah dengan hawflakes setiap 4 lapisan.

Rasa dia, memang sedap. Tak manis sangat. Memang lepas ni aku nak buat lagi.








Resepi dari fb mama kent..


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...