Lazada

Thursday, November 10, 2011

Cream Puff

Resepi ni dikutip di blog mat gebu....  Macam bese mana-mana masakan dia yang nampak bes, kena try kalo tak rasa macam loser.... Mana boley pempuan yang dah kawen kalah memasak dengan orang bujang...Huhuhu..... Saya copy n paste semula resepinya... Untuk resepi asal, buleh rujuk di SINI.


BAHAN CREAM PUFF :-)
50 gram mentega
125 ml air
1/3 camca teh garam
75 gram tepung gandum, diayak
1 biji telur + 1 kuning telur, dikacau sebati
1/2 camca teh esen vanilla

BAHAN CUSTARD CREAM :-)
1 kuning telur
150 ml whipping cream
1 1/4 camca besar tepung custard
25 gram gula halus
1 camca besar parutan keju cheddar
1/2 camca teh esen vanilla



CARA MEMBUATNYA :-)







Sediakan krim kastard dulu. Wrap dengan plastic wrap supaya dia tak berkepala.





  1. UNTUK KRIM KASTARD :- Satukan semua bahan2 untuk custard cream, kecuali keju, kacau dengan whisk hingga semua sebati. Masak atas api kecil hingga panas. Masukkan keju dan terus mengacau hingga bancuhan menjadi pekat. Bila whisk diangkat, adunan jatuh bertali. Alih custard dalam bekas dan tutup dengan plastik cling, tujuan untuk mengelakkan custard tadi ber"kepala" (atau permukaannya menjadi keras). Ketepikan.




  1. UNTUK CREAM PUFF :- Satukan air dan mentega, jerang hingga mentega cair. 



  1. Masukkan garam dan juga tepung tadi, kacau dengan senduk kayu sehingga adunan menjadi bancuhan kental yang tidak melekat di periuk, gunakan api perlahan. 

  1. Matikan api, alih adunan ke dalam mangkuk pemutar. Bila adunan suam, putar pada kelajuan sederhana, masukkan telur + kuning telur dan esen vanilla. Putar hingga sebati. 



  1. Alih kan bancuhan ke dalam beg piping yang dipasang muncung bintang. Paipkan bentuk rosset berdiameter 2 inci atas dulang pembakar yang telah disapu sedikit mentega Buat hingga siap.






  1. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 200C selamat 25 minit, bergantung pada oven masing. Sejukkan atas jaringan, kemudian belah, isi ruang dalam cream puff dengan custard cream tadi, ayak sedikit gula aising sebagai penyeri...




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...