Lazada

Saturday, December 8, 2012

Cucur Udang Nani Rostam

Assalamualaikum...

Sarapan apa anda hari ni..? Pagi ni saya masak cucur/ jemput-jemput je.. Plan nak kuar beli barang-barang umah tapi perut dah mencerik-cerik minta diisi.. Terpaksala alas perut dulu.. Goreng cekodok resepi dari blog nanirostam. Tapi saya ada ejas sikit..








Resepi Cucur Udang Nanirostam......

200 gram tepung gandum- saya guna 1 1/2 cawan tepung gandum
320ml air -saya guna 3/4 cwn air
5 ekor udang besar (buang kulit dan potong kecil-kecil)
1 biji bawang merah besar
1 biji cili merah/hijau
1 biji cili padi
sedikit daun sup
garam dan serbuk perasa secukup rasa
secubit (sangat sedikit) soda bikarbonat/kalau tak mahu pun ok.- saya guna 1/8 sudu teh soda bicarbonat
1 biji telur

Cara-cara:-

1. Tuang air kedalam tepung sedikit demi sedikit agar bancuhan tidak berketul.Masukkkan telur. Masukkan bawang, cili merah/padi, daun sup dan udang yang telah di hiris. Masukkan soda, garam dan serbuk perasa. Gaul rata.

2. Panaskan minyak agak banyak, masukkan bancuhan tadi dengan menggunakan sudu makan.Goreng hingga masak kekuningan

3. Tadaaaa.....boleh di hias, hidang dan makannn....

Selamat mencuba, dan selamat berhujung minggu semua..





No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...