Lazada

Tuesday, December 4, 2012

Kuih Tako

Assalamualaikum... 

Kuih tako ni lebih kurang macam kuih tepung pelita.. Tapi ada beza sikit.. Dari segi daun yang diguna untuk membungkus, kuih tako ni guna daun pandan.. Manakala kuih tepung pelita pula gunakan daun pisang.. Di sebelah pantai timur, macam tempat saya ni, kuih tako ni tak sepopular kuih tepung pelita... Saya first time makan masa kerja kat pejabat lama, kat Rompin. Bos orang Johor. Kebetulan satu hari tu kena pergi site kat Muadzam, dia kirim benda ni.. Dia cakap kat Rompin tak ada kuih ni... Wallahu'alam betul ke tak ada, ataupun tak sedap tak taula pula saya.. Sebagai SYMP, (saya yang menurut perintah) saya pon belikan aja.. Tak tau apa yang special sangat pasal kuih ni.. 

Sehinggala baru-baru ni, saya terbeli kuih tako kat pasar malam dekat rumah.. rasanya, MashaAllah sangatlah sedap. Lapisan hijau bawahnya rasa manis yang sedang-sedang elok, manakal lapisan atasnya terasa lemak masin santan yang juz perfect!! So, dari sinila datang keinginan yang membuak-buak untuk buat sendiri kuih ni.. banyak jugaklah blog yang saya intai-intai.. Dan saya tertarik dekat belog Kak Azlita...







 KUIH TAKO

Lapisan Bawah

25 gm tepung hoen kwe - hijau 
1 1/2 cawan air
1/2 cawan gula
2  biji sengkuang cina - di potong dadu (kalau tak de boleh guna buah pear)

Lapisan Atas 

25 gm tepung hoen kwe - putih
2 cawan sartan - 1/2 cawan santan Kara + 1 1/2 cawan air
secubit garam

1. Susun kotak pandan atas tray.

2. Aturkan potongan sengkuang Cina dalan kotak pandan tadi.
3. Campurkan semua bahan Lapisan Bawah  dalam periuk dan masak atas api sederhana sambil mengacau hinga dia meletup - letup dan pekat terus tutup api dan masukkan dalam kotak pandan tadi. 
4. Kemudian kita ketepikan, dan buat pula Lapisan Atas.
5. Satukan semua lapisan atas dan periuk dan masak atas api sederhana sambil dikacau. Sama seperti proses memasak lapisan bawah. Bila ia meletup2 kecil tu terus tutup api.
6. Pastikan lapisan yg bawah tadi dah mengeras baru tuang lapisan putih.
7. Tuang dari bahagian tepi dulu supaya dia tak bolos ke lapisan bawah. Tuang perlahan.
8. Tunggu sejuk dan kemudian boleh di simpan dalam peti ais. Makan sejuk2 sedap!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...