Lazada

Wednesday, December 5, 2012

Step by Step /Tutorial Crepe Durian

Assalamualaikum semua....


Sekarang ini, musim kegilaan orang membuat crepe.. Asalnya dari crepe durian, dipelbagaikan variasi dengan letak mangga, jagung, blueberry dan berbagai-bagai buah-buahan lain.. 

Hari ini, saya nak kongsi langkah-langkah mudah untuk buat crepe durian. Saya dapat resepi ni di page FB Jom Masak.

 RESEPI DURIAN CREPE..

-20gm tpg gndum - saya guna 4 sudu makan
-20gm tepung ubi
- saya guna 4 sudu makan
-10gm tpg kastard - saya guna 2 sudu makan
-10gm tpg jagung - saya guna 2 sudu makan
-1 biji telur
-1 sdb myk masak
-1 sdb gula halus
-40ml susu cair
- saya guna 2 sudu makan susu tepung
-150ml air
- 2-3 titik pewarna kuning
- secubit garam
- 1 sudu teh esen vanila

 Cara-caranya:-
1.   Bahan-bahan yang diperlukan: Saya campurkan kesemua bahan kering di dalam mangkuk. Air dicampurkan dengan 2 titik pewarna kuning dan 1 sudu teh esen vanila. Untuk resepi ni, saya gandakan dari bahan-bahan di atas sebab nak buat banyak.


2.  Campurkan bahan basah ke dalam bahan kering dengan guna sudu/whisk.



3.  Kalau pekat just tambah air sikit.. Tapiskan.

 
4. Ambil sesenduk kecil..tuang adunan dalam kuali yg dipegang..Layangkan kuali agar adunan sekata. Masak atas api kecil.. Masak hingga kering..angkat..tak perlu terbalikkan masa angkat tu
|
FILLING..
150ML FRESH CREAM diputar hingga kental..(boleh mix sekali dgn 2sdb isi durian)

Isi durian secukupnya..





1. Bentangkan sekeping crepe di atas pinggan.
2. Isikan fresh cream di tengah-tengah.
3. Isikan isi durian di atas fresh cream tadi.
4. Tutup isi durian dengan fresh cream.
5. Lipat bawah, atas, kiri dan kanan.








 6. Siaapp..

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...