Lazada

Showing posts with label Tart. Show all posts
Showing posts with label Tart. Show all posts

Friday, October 16, 2015

Nutella Cheese Pie / Tart

Assalamualaikum...

Nak share resepi nutella cheesetart. Tart ni aku bawak masa gi beraya kat umah member baru-baru ni.. Cheesetart ni sejenis tart yang sangat universal aku rasa.. Untuk topping tu kita boleh tukar apa-apa filling pon yang kita suka... nak isi coklat masakan boleh, peanut butter boleh.. Buah-buah segar macam cempedak atau durian pon sedap jugak.. 'The sky's the limit' bak kata omputehhh.. Tapi mana-mana yang korang rasa logik la ye nak isi.. Jangan isi tayar basikal sudah..


Untuk crust:-

125gm butter
250gm tepung gandum
30gm gula kastor
1 biji telur
2 sudu besar air
sedikit esen vanila

Cara untuk crust:
1. Gaul semua bahan sehingga membentuk doh
2. Masukkan ke dalam acuan tart. Ratakan.
3. Bakar suhu 170 celcius (atau ikut oven anda) selama 20-23 minit.
4. Sejukkan dulu sebelum isi filling


Untuk filling
250gm cream cheese
1 biji telur
50gm gula kastor
sedikit esen vanila
nutella - untuk dipaip di atas

Cara:-
1. Putar semua bahan sehingga lembut, kembang dan sebati.
2. Dah sebati, tuangkan ke atas kulit tart.
3. Bakar suhu 160 celcius selama 10-20 minit atau sampai cheese yang melekat di tangan bila sentuh. Tapi jangan sampai cheese merekah. Sejukkan
4. Dah sejuk, boleh paipkan topping nutella.




Sori gambar blurrr... Ni je gambar yang sempat diambil sebelum gi beraya kat Rompin umah my ex housemate kak Izzati..









Friday, May 15, 2015

Selamat Hari Guru



Assalamualaikum wbt...

Ni kisah minggu lepas... Rasa sangat excited sangat nak sambut Hari Guru kali ni... Puas memikir hadiah apalah yang nak dibagi kat cikgu-cikgu tadika Aisyah.. Last-last wat cheese tart jela senang sikit.... 

Khamis lepas aku amik cuti, nak baking kuih-kuih ni... Pagi-pagi pas subuh, teruslah on start wat projek kek pandan layer dengan snow cheesecake untuk celebrate birthday cik abang sekali. Kebetulan birthday hubby jatuh pada hari guru jugak... 






Kek Minyak marble.. Resepi ada kat entry ni...





Pandan layer cake untuk celebrate birthday Imran kat sekolah... Resepi ada kat sini..





Ni gift yang aku bagi kat cikgu-cikgu dan pembantu tadika... 







Resepi chesetart macam kat bawah ni dari website myresepi, tapi aku tukar dah sket:


oleh: haz_amonBlueberry Cheese Tart

Bahan-bahan ( 10 biji )

  • Bahan untuk Sweet Pastry:-
  • 125 gm mentega / margerin
  • 60 gm gula aising (aku guna 30gm aje gula castor)
  • 1 biji telur (gred B) saiz sederhana besar (aku guna kuningnya shj)
  • 240 gm tepung gandum - (aku guna 250gm)
  • 2 sudu besar air paip (aku tambah)
  • 1 st esen vanila (aku tambah)
  • Bahan untuk Cheese Filling(inti):-
  • 250 gm cream cheese
  • 50 gm gula aising
  • 20 gm mentega (lembutkan)
  • 1/2 sudu besar perahan lemon (aku guna esen vanila)
  • 1 biji telur (gred B)
  • Blueberry pie filling

Cara-cara

  1. Panaskan ketuhar pada suhu 180 C. (Aku guna 170 C)
  2. Untuk membuat sweet pastry: 
  3. -pukul mentega/marjerin dan gula aising sampai creamy. masukkan telur, pukul lagi. Selepas itu masukkan tepung. Gaul hingga membentuk doh. Tekankan doh tadi ke dalam bekas tart. Tekan kedalam kemas-kemas. Trim tepinya dengan batang sudu atau pisau. Bakar pada suhu 170 C untuk 15-20 minit. Tunggu sejuk dulu baru keluarkan daripada acuan tart.
  4. Untuk membuat cheese filling:
  5.  -pukul cream cheese, mentega dan gula aising till fluffy. Akhir sekali masukkan telur dan perahan lemon, pukul.
  6. Isikan filling blueberry dulu. Pastu baru paipkan cheese filling tadi ke dalam piping bag dan pipekan ke dalam doh tart yang sudah dibakar tadi. Hiaskan diatas dengan blueberry filling dan susun diatas dulang pembakar dan bakar pada suhu 160 C selama 10 minit atau filling tadi dah tak melekat bila disentuh. Jangan bakar lama sangat nanti dia merekah dah tak cantik.




Monday, May 14, 2012

Tart telur

Juga tempahan dari along. Untuk makan-makan sempena hari ibu, katanya. Asalnya along nak order 40 biji, tapi disebabkan kekangan masa, saya hanya sempat buat 22 biji saja (1 adunan).



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...