Lazada

Friday, May 15, 2015

Selamat Hari Guru



Assalamualaikum wbt...

Ni kisah minggu lepas... Rasa sangat excited sangat nak sambut Hari Guru kali ni... Puas memikir hadiah apalah yang nak dibagi kat cikgu-cikgu tadika Aisyah.. Last-last wat cheese tart jela senang sikit.... 

Khamis lepas aku amik cuti, nak baking kuih-kuih ni... Pagi-pagi pas subuh, teruslah on start wat projek kek pandan layer dengan snow cheesecake untuk celebrate birthday cik abang sekali. Kebetulan birthday hubby jatuh pada hari guru jugak... 






Kek Minyak marble.. Resepi ada kat entry ni...





Pandan layer cake untuk celebrate birthday Imran kat sekolah... Resepi ada kat sini..





Ni gift yang aku bagi kat cikgu-cikgu dan pembantu tadika... 







Resepi chesetart macam kat bawah ni dari website myresepi, tapi aku tukar dah sket:


oleh: haz_amonBlueberry Cheese Tart

Bahan-bahan ( 10 biji )

  • Bahan untuk Sweet Pastry:-
  • 125 gm mentega / margerin
  • 60 gm gula aising (aku guna 30gm aje gula castor)
  • 1 biji telur (gred B) saiz sederhana besar (aku guna kuningnya shj)
  • 240 gm tepung gandum - (aku guna 250gm)
  • 2 sudu besar air paip (aku tambah)
  • 1 st esen vanila (aku tambah)
  • Bahan untuk Cheese Filling(inti):-
  • 250 gm cream cheese
  • 50 gm gula aising
  • 20 gm mentega (lembutkan)
  • 1/2 sudu besar perahan lemon (aku guna esen vanila)
  • 1 biji telur (gred B)
  • Blueberry pie filling

Cara-cara

  1. Panaskan ketuhar pada suhu 180 C. (Aku guna 170 C)
  2. Untuk membuat sweet pastry: 
  3. -pukul mentega/marjerin dan gula aising sampai creamy. masukkan telur, pukul lagi. Selepas itu masukkan tepung. Gaul hingga membentuk doh. Tekankan doh tadi ke dalam bekas tart. Tekan kedalam kemas-kemas. Trim tepinya dengan batang sudu atau pisau. Bakar pada suhu 170 C untuk 15-20 minit. Tunggu sejuk dulu baru keluarkan daripada acuan tart.
  4. Untuk membuat cheese filling:
  5.  -pukul cream cheese, mentega dan gula aising till fluffy. Akhir sekali masukkan telur dan perahan lemon, pukul.
  6. Isikan filling blueberry dulu. Pastu baru paipkan cheese filling tadi ke dalam piping bag dan pipekan ke dalam doh tart yang sudah dibakar tadi. Hiaskan diatas dengan blueberry filling dan susun diatas dulang pembakar dan bakar pada suhu 160 C selama 10 minit atau filling tadi dah tak melekat bila disentuh. Jangan bakar lama sangat nanti dia merekah dah tak cantik.




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...