Lazada

Sunday, May 10, 2015

Bingka Pandan / Kuih Bakar Pandan

Assalamualaikum... 

Ni kali ke - 2 aku try wat kuih bakar ni. Yang first time dulu aku guna resepi dari mat gebu. Kali ni nak try resepi dari kak yatie memories.. Sedap.. Manis, lemak secukup rasa... Thank you sangat kak share resepi ni..

Sebab resepi ni dapat banyak, seloyang 8" tu, aku lak sekadar nak merasa... Jadi bahagi-bahagi ke rumah mak sikit, pastu bawak bekal ke opis dan opis suami.. Ada akak pejabat aku mintak resepi. Bila dia tengok betapa senangnya resepi ni, dia pon excited nak try.. Hehe..

Tapi resepi dia aku ada sikit tukarla.. Sebab stok santan kotak takde, yang ada santan serbuk je, pastu telur ada 2 biji je.. Aku bantaila guna mana yang ada.. Still sedap jugak..


Resepi: yatie memories
Sumber:dari dapur miza


Bahan- Bahan- (loyang 8x8inci, kalau guna acuan pecah 8-dpt 4 keping kuih)

1 cawan gula pasir
1 cawan jus pandan (Yatie kisar 4 helai daun pandan bersama 1 cwn air dan tapiskan) - aku follow
2 1/4 cawan santan (1 cwn santan pekat, selebihnya tambah air)- aku guna 2 1/4 cawan air + 1 paket santan serbuk Kara
2 sudu besar mentega- cairkan dan sejukkan
2 cawan tepung gandum
3 biji telor - aku guna 2 biji je
1/2 sudu teh garam
pewarna hijau
bijan

Cara-Cara:-

Campurkan kesemua bahan dan blend sampai sebati kecuali bijan.
Masukkan 2 sudu teh minyak dalam loyang dan oleskan rata.
Panaskan loyang dalam oven sebentar. Bila minyak telah panas, masukkan adunan tadi.
Taburkan bijan dan bakar pada suhu 180 C guna api atas dan bawah sampai kuning/garing (Yatie bakar selama 1 jam 15 minit, kalau nak garing lagi guna api atas dlm 5 minit).



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...