Lazada

Sunday, November 25, 2012

Pau Ayam

Assalamualaikum wbt..

Masa zaman saya kecik-kecik dulu, ada penjual pau naik motor jual pau di kawasan kampung kami... Setiap petang dia akan datang pusing-pusing di sekitar rumah kami membunyikan hon motornya... Berlari-lari kami mengejar takut terlepas... Padahal memang dia akan berhenti punya....  Paunya sangat lembut dan sedap... Kegemaran saya pau daging yang berisi telur rebus... Kakak saya pula lebih suka pau kacang... Makan panas-panas memang sedap... Sambil-sambil main kejar-kejar/rounders/batu seremban/police sentre...  Ahh memori lalu yang menggamit kenangan.. Tapi lepas tu dapat tau pau tu orang cina  yang buat.. Cuma tukang jualnya melayu.. Sejauh mana kebenarannya wallahua'alam... 

Sekarang ni kalau nak makan pau yang lembut, sedap dan konfiden sikit nak makan sebab orang melayu yang buat dah tak susah.. Kat pasar malam pon dah ada ramai yang menjual.. Cuma harga tak dapatla macam dulu-dulu ye tak.. Kalau nak murah-murah silala buat sendiri... 

Nak cuba buat?? Ok, kali ni nak kongsi resepi pau ayam yang saya dah cuba buat, resepinya dari blog otai masak-masak, en mat gebu. Untuk lihat versi beliau, boleh klik di sini.






BAHAN-BAHAN INTI :-)
2 biji kentang saiz sederhana, kupas dan dadu kecil, rebus hingga empuk dan toskan
1 cawan isi ayam yang dipotong kecil
1 camca besar penuh rempah kari daging
1/2 camca besar rempah kurma
1 biji bawang besar, didadu
2 ulas bawang putih*
1/2 inci halia*(*ditumbuk lumat)
Garam dan gula secukup rasa
1 tangkai daun kari
1 batang kayu manis
1 kuntum bunga lawang
1/2 cawan air
Hirisan daun bawang untuk hiasan

BAHAN DOH PAU :-)
500 gram tepung pau (boleh beli dipasaraya dan kedai2 runcit)
1/2 cawan gula halus
1/4 cawan minyak jagung
1 1/4 cawan air
6 gram instant yeast

CARA MEMBUATNYA :-)


  1. UNTUK INTI :- Panaskan sedikit minyak dalam kuali, tumis bawang besar, daun kari, kayu manis, bungalawang, bawang putih + halia hingga harum. Masukkan rempah kari + rempah kurma, kacau dan tuang air. Masukkan ayam dan kacau. Tambah kentang, gaul rata. Biar mendidih dengan api kecil.Bila inti pekat, tambah gara, secukup rasa dan secubit gula. Kacau hingga rata dan kering, masukkan hirisan daun bawang, gaul rata. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Sejukkan.
  2. UNTUK DOH :- Satukan gula dengan air, kacau hingga gula larut. Masukkan yeast dalam tepung, gaul rata. Tuang minyak dan gaul hingga sebati. Tuang bancuhan air + gula tadi sedikit demi sedikit sambil digaul hingga mendapat doh yang tidak melekat dimangkuk. Keluarkan doh, tabur sedikit tepung dan uli 10 - 15 minit hingga mendapat doh yang kenyal. KAEDAH LAIN :- Masukkan semua bahan2 untuk doh dalam breadmaker, pilih setting untuk doh dan tekan ON. Selepas 30 minit, boleh keluarkan doh dari breadmaker.
  3. UNTUK PAU GEBU MONTOK TEMBAM :- Keluarkan doh, bagi doh pada beberapa bahagian yang setiap satu beratnya kurang lebih 65 gram, bulat2kan. Ambil ia bahagian, leperkan dan isi dengan 1 camca besar inti, tutup kemas dan bulat2kan. Letak atas kertas pau atau paper cup saiz besar. Buat kaedah sama pada baki adunan. Biar naik selama 30 - 40 minit. Kukus selama 10 - 15 minit dengan api besar. Sejukkan sebentar sebelum dihidangkan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...