Lazada

Friday, November 30, 2012

Demo Kelas Hiasan Kek


Assalamualaikum wbt...

Ni gambar-gambar masa pergi kelas  hiasan kek anjuran 'Kedai Barang Kita', salah sebuah kedai yang menjual peralatan bakery di Kuantan.  
Kelas kali ini secara  demo, dari pasukan Richs yang ajar tentang produk-produk whip cream keluaran syarikat mereka. 2 orang tenaga pengajar diimport khas dari Vietnam sebagai cikgu pada hari itu. Manakala yang sorang lagi tu, macam brand manager kot, malaysian..

Menurut kata spokeperson Rich ni,(lupa nama dia) Vietnam adalah antara negara yang top di dunia dalam bidang hiasan kek. Orang Vietnam anggap kek sebagai sesuatu yang patut dihargai, macam hadiah, bukan semata-mata untuk dimakan. Hiasan kek mereka pon sangat berseni dan penuh warna warni, dan agak sarat berbeza dengan hiasan kek di negara kita.


Demo dari Chef Bao, kek nenas

  Demo dari Chef Aao, (atas kiri), kek buah naga. 

Sebelah kiri bawah, Chef Bao buat juga hiasan angry bird atas permintaan anak-anak murid, heheh. Baru kami tau, di Vietnam, mereka tidak buat hiasan kartun-kartun macam kat negara kita. Mereka lebih suka hiasan macam bunga teratai, nenas, buah naga (macam berciri Buddhsim skit, kan?).. Tapi chef bao ni kan, on d spot dapat jugak dia buat walaupun masa makcik-makcik suh buat tu dia macam blur skit, angry bird tu macamana.. Kalau dah pro tu sekejap je buatnya..



Inilah antara jenis-jenis hiasan yang kami belajar sepanjang kelas tu. Dapat juga tips penyimpanan whip cream yang betul. Selama ni whip cream tu, dari freezer, lepas nyahfozenkan, yang baki tu saya akan simpan semula dalam freezer. Rupanya, once kita dah keluarkan dan nyahfozenkan whip cream tu, kita kena whip semua sekali dan simpan dalam freezer baki yang ada. Bila nak pakai biarkan sekejap pada suhu bilik dan whip semula. Banyak lagila tips-tips yang diajar selain dari jenis-jenis hiasan ni.. Dan puas hati jugak masa nak balik, kami dapat door gift yang berupa satu kotak Rich's Whip Cream Gold label dan 9 nozel aising untuk kami praktis di rumah. Tapi setakat ni masih belum sempat lagi nak test ilmu yang dah belajar tu... Haihhh..

Ni antara produk yang dikeluarkan oleh syarikat Rich's ni..


image dari blog wahseng


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...